Your Thoughts


Friday, May 2, 2008

From The Eyes Of A Detective - Part 3

Lapas sembahyang maghrib berjemaah, makan tah ku tarus eh. Gelojoh macam babi bah ku makan ah. Lapar banar ku malam atu. Kamu kan tau? Yang sebenarnya aku ani anak orang kaya. Allahyarham bapaku dulu seorang doktor bedah manakala mamaku seorang lawyer. Sebab atulah aku mampu hidup sampai sekarang ani. Di rumah basar ani aku sama mamaku ganya tinggal. Adi beradi ku yang lain semua berumah tangga sudah, durang tinggal di tempat lain. Inda apalah, aku yang paling bungsu, biar tia akhir kahwin.

Sungguhpun aku ani anak bungsu, aku ani inda manja. Masa lagi damit ganya tu. Duit pun jarang ku meminta arah mamaku. Kalau kana bagi, malar ku tolak Aku inda mau menyusahkan peindungan, biar tia ku susah sendiri. Makanku saja mamaku menanggung. Baik kan aku ani? Kepada sesiapa yang membaca artikel ani, contohilah aku. Jangantah kamu menyusahkan indung kamu. Dangar cakap ku ani.

Kalau diikut-ikutkan, yang tinggal di rumah ani sebenarnya empat orang. Yang dua orang atu lagi orang gaji. Gaji durang mamaku yang membayar. Indakan aku yang membayar, macam tah beduit aku ani. Mamaku ganya yang kaya, aku ani mana kaya.

Malam hari sabtu ani macam biasalah, rancangan AF main di Astro. Biasa sudah ku mendangar bunyi-bunyi tangisan di waktu macam ani. Asal ada pelajar AF tekeluar, menangis tia tu mamaku sama orang-orang gajinya ah. Sanggup tu diorang atu melihat sampai ke tangah malam. Peminat nombor satulah katakan. Sejak AF ani start, malar ku miss EPL. Apa boleh buat, aku tepaksa mengalah. Astro atu mamaku yang membayar. Kan membali sebuting astro lagi, inda ku beduit.

Sambil-sambil belimpang di bilikku, teringat tia ku Encik Jaini yang menelefonku tadi. Masih lagi ku tertanya-tanya akan kes yang kan ditawarkannya arah ku ani. Macam-macam tia andaian timbul di otakku ani. Hilang sudah penyakit Alzheimer ku ah. Biasalah parut berisi, otakku pun berisi. Sebab atu aku mapu memberi andaian secara kritis. Mungkin kes yang kan ditawarkannya atu kes pembunuhan kali. Tapi inda jua mungkin, kalau inda minta bantuan arah pihak polis tia sudah. Indakan minta siasat pasal seluar dalam hilang lagi! Atu talur namanya tu! Ah, baik tah ku tidur kali.


0 comments:

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More