Your Thoughts


Wednesday, April 30, 2008

From The Eyes Of A Detective - Part 2

Tiba-tiba telefon pejabatku berbunyi. Sebagai seorang setiausaha yang berkaliber, Sal pun mengangkatnya tanpa sebarang syak wasangka.

"Hello, ani pejabat Detektif Zack. Ada apa yang bulih kami bantu?" kata Sal memulakan perbualan, "Oh kan becakap sama Encik Zack. Tunggu sekajap ah"

Sal memalingkan mukanya kepadaku, lalu memberi ganggang telefon yang dipegangnya. Membari malas kan menjawab telefon ani.

"Hello, ya, ani Detektif Zack becakap," ujarku.

"Hello Encik Zack, namaku Jaini. Aku ada satu kes, kan minta siasat arah tuan detektif. Tapi mun ku becakap di telefon ani panjang lebar karang. Iatah aku kan membagitau di lain masa saja kali. Agak-agaknya bila tuan detektif free?" jawab si pemanggil yang menamakan dirinya sebagai Jaini.

"Sekajap ah, aku mencheck scheduleku dulu... Isuk aku free pukul tiga patang."

"Bah mun miatu bisai tah tu. Jumpa aku di Hj Gillien's Cafe isuk pukul tiga atu."

Setelah itu aku pun meletakkan ganggang telefon. Sal merenung wajahku sambil mengangkat bulu kening kanannya seperti Ziana Zain. Bulu kening tenaik ani maksudnya kan mau tau lah tu. Penyibuk jua si Ziana, eh salah, si Sal ani eh. Tepaksa lah ku bagitau tau jua ni, karang damit hati(kecil hati)nya. Kalau ia damit hati karang beranti keraja ia, aku jua payah kan cuci mata.

Setelah membagitau arah si Sal, asi-asi tia jua ia ani kan ikut ke Hj Gillien's Cafe.

"Perasanku kau membagitau aku, nini bungsumu kawin isuk, macamana kau kan ikut? Karang damit ati ninimu atu mun inda kau datang" kataku dengan air muka yang karas.

"Awuwah. Lupaku" balas Sal sambil senyum-senyum kambing.

Harap-harap isuk ani kana belanja oleh Encik jaini. Kekapihan ku ni masa ani. Berapa bulan sudah nada kes. Kalau ia inda belanja, alamat minum aing suam sama makan roti kosong lah tu. Membari saspen jua Encik Jaini ani. Apakah banar kes yang kan ditawarkannya arah ku ani. Musykil banar ku. Selalunya yang macamani ani kes-kes basar ni. Akhirnya dapat jua ku jadi macam detektif Conan hahahaha.

Tepat jam lima petang aku pun balik. Si Sal awal sudah ia balik, sejam yang lalu. Karang stay lama-lama di office boring jua. Sebab atu lah aku balik. Di office atu macam tah membuatku produktif, last-last chatting di MSN. Mun inda di MSN, chatting sama si Sal. Tepikir jua ku kan tukar keraja. Kan jadi doktor balik, malas ku jua. Baik tah jadi pemotong rumput kali. Tapi malu ku jua, sebabnya banyaknya kerjaya ani dimonopoli oleh bangsa-bangsa asing.

Setibanya di rumah, aku pun melabuhkan badanku arah sebuah sofa. Walaupun keraja inda produktif, tapi masih jua terasa lalah atu.

"Eh Zack, balik kau sudah rupanya" tiba-tiba mamaku menyapa.

"Awu ma. Alum kita tidur rupanya ma?"

"Bahapa pulang ku kan tidur waktu maghrib ani? Waktu sembahyang jua ni"

Astah, mengapa aku ani. Iatah akibat keraja inda produktif ni, otak pun jadi inda produktif.

"Bah agatah mandi dulu. Ambil wudhu. Sembahyang berjemaah kitani karang."

"Siapa jadi imam ari ani?"

"Astah mengapa kau ani? Kitani bedua jua ganya tinggal di rumah ani. Indakan mama jadi imam."

Sah, memang sah rusak sudah otakku ani. Indakan aku ani menghidap penyakit Alzheimer di waktu muda-muda ani. Barangkali pasal lapar ani kali. Jadinya sebelum mandi, makantahku sedikit penyaram yang tersedia di atas meja makan. At least berisi jua parut. Kalau parut berisi, otak pun berisi.

0 comments:

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More