Your Thoughts


Sunday, April 27, 2008

From The Eyes Of A Detective - Part I


Sudah lima tahun aku berkecimpung dalam bidang penyiasatan persendirian ani. Bukannya aku kan merungut, tapi di Brunei ani memang bisnes penyiasatan inda berapa menguntungkan.Memanglah ada segelintir yang memerlukan khidmat ku ani, tapi semua kes yang ku terima atu boring! Kes suami curang lah, kes kucing lah, dan baru-baru ani kes seluar dalam hilang! Adakah patut kes seluar dalam hilang pun memerlukan siasatan? Aku pun terpaksa menerima, pasal masa atu aku memerlukan duit.

Kes macamatu inda setaraf dengan IQ ku yang tinggi ani.Aku mau kes-kes rumit seperti kes pembunuhan, kes perompakkan, kes penculikkan dan sebagainya. Macam anime Detektif Conan bah. Mun kan tau pasal Detektif Conan tah aku jadi penyiasat ani. Sebenarnya aku ani seorang lulusan perubatan dari Universiti of Cambridge. Tapi oleh kerana minat ku lebih tertumpu kepada bidang penyiasatan, aku sanggup menjadi seorang penyiasat daripada menjadi doktor. Tapi sekarang aku menyesal.Kalaulah aku menjadi doktor, sudah tentu dapat aku mengurat jururawat-jururawat muda yang kiut-miut. Jangan salah faham ah, yang aku maksudkan atu jururawat perempuan bukannya lelaki.

"Hoi, angan-angan?" Tiba-tiba seseorang menyapaku.

"Eh kau Sal. Bukannya aku angan-angan. Aku memikirkan masa depan ku bah ni."

Sal merupakan setiausahaku. Nasib baik ia ani ada, at least dapat jua mencuci mata, eh salah, at least dapat jua dijadikan teman berbual. Aku ani bukannya segatal mana seperti mana yang kamu sangkakan. Tapi memang si Sal ani lawa dan seksi. Hari ani ia memakai kebaya putih ketat. Kalau ia ani bejalan macam itik. Lenggang sana, lenggang sini.Macam senaman saja. Kalau ku beduit lama sudah ku jadikan si Sal ani sebagai isteri. Ani kan membayar gajinya pun inda ku mampu, macamana tah kan dijadikan bini. Baik jua si Sal ani understanding.

"Kau ani Sal kesian ku meliat. Tau sudah aku inda mampu membayar gajimu, lakat jua kan bekeraja sama aku."

"Bukan apa boss, karang kalau aku nada siapa kan membuatkan kita kopi?"

Macam biniku tia pulang si Sal ani. Yang sebenarnya ia ani ada hati arahku ni. Macam tah aku ani inda tau. Bini-bini mana jua yang inda tahan meliat muaku yang hensem ani.

"Eh, Sal adangtah memanggil aku boss ani, panggil saja Zack."

Tiba-tiba telefon pejabatku berbunyi.

3 comments:

I linked you as well.. :p Patutlah friendster blogmu inda begarak... upanya....

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More