Your Thoughts


Monday, May 12, 2008

Sprint Maths

Siuk jua membuat cerita pasal kenangan masa di sekulah ani. Ok ada satu cerita lagi yang kan ku kongsikan, lapas ani barutah ku menyambung cerita naratif.

***
The days after abis exam memang siuk. Bebas saja kemana-mana, di sekulah atu. Atu bagi urang yang ada alasan kan ke sekulah, contohnya kan main CS, ada graduation comittee meeting, minta checkkan PS arah Mr.Ray dan sebagainya. Kalau yang malas datang atu, beparam saja di rumah. Ada lah satu hari atu inda ku ke sekulah, si ai membagi aku message. Nya message atu: "Isuk ke skulah kau? Sir Farid mau tani jd volunteers 4 sprint maths n klw mau, dtg isuk 4 briefing.

Tapi inda ku datang, pasal kalau aku ke sekulah terpaksa ku awal bangun. Malam atu kana message ku lagi ulih c ai.

"Eh usulnya inda cukup urang 2 isuk utk sprint maths ah. Dtg isuk eh"

"Kau dtg td kh?"ku balas messagenya

"Nda ku dtg haha. If kau mau dtg tanya c najib psl sprint maths atu."

Lawa jawapannya si Ai atu. Pikirtah ia message ani ia datang time briefing pagi tadi. Mula-mula berfikir ku dulu. Datang kah inda ni isuk ani. Sekali Sir Farid a.k.a babah message aku pasal sprint maths atu. So datanglah ku ke sekulah isuknya. Isuknya sebaik saja turun dari bas tarus lah ke kantin. Kantin ani social centre bagi PU2. Tempat di mana kami mengacai, begossip, ketawa, meliat bini-bini junior yang lawa, makan, minum dan membari nickname arah juniors berdasarkan bentuk fizikal durang.. hahaha. Banyak tu nickname yang kana bagi, contohnya: si Karas, Snow White, si Klasik, si Pelanduk, si Parsi, i see Pink, Golden Chick dan banyak lagi.

So pagi atu duduk-duduklah tu sama urang yang sudah datang. Selalunya yang awal datang dariku ani si Amir dan si Farhan. Si Acai pun kadang-kadang awal datang dari aku. Tapi perasanku ia inda sekulah hari atu. Inda lama atu semakin ramai urang PU2 datang. Sekonyong-konyongnya datang tia si Fakhrin. Duduk ia disebalahku.

"Eh Mil hensem kau ani!"ujarnya seperti biasa.

So ku tanyalah ia pasal sprint maths. Rupa-rupanya ia jadi volunteer jua.

"Aku alum ada partner ni. Bah kau jadi partner ku. Tani menjaga di kantin,"kata si Fakhrin.

Tapi aku masih bangang pasal sprint maths ani. Ku tanya lah lagi arah si Fakhrin. Katanya volunteers yang ikut ani menjaga checkpoint. Arah checkpoint ani peserta sprint maths dapat question durang. Tapi peserta-peserta atu inda tau siapa yang keep the question. So siapa yang usulnya lain dari yang lain iatah tu yang menjaga checkpoint. Tapi before durang dapat question kami "buli" dulu durang. Lapas si Fakhrin menerangkan atu, fahamlah ku. Iski ku pulang mendangar perkataan "buli" atu. Apatah lagi "membuli" juniors. HAHAHA

Before sprint maths atu start, kami ke maths department dulu. Briefing lagi sekajap lapas atu mengambil soalan-soalan untuk checkpoint masing-masing. Ada yang di library, di common room, di gym dan sebagainya. Aku dan si Fakhrin in charge checkpoint di Kantin. Pagi atu student form 4 jadi participants dan patang karang student form 1. So sebelum ada urang form 4 yang datang aku discuss sama si Fakhrin apa pranks yang kan kami kanakan arh durang. Macam-macam lah idea kami time atu. Menyanyi, baca Z to A, balancing buku arah kepala, catwalk, buat love proposal dan sebagainya.

So start tia sprint maths atu. Si Boon Zhang (volunteer jua) baru datang, so ia join kami lah. Oleh kerana di kantin atu ramai urang, payah-payahan durang mencari kami. Sebabnya durang inda tau siapa yang menjaga soalan. Hahahaha. So durang tanyalah siapa saja yang ada di kantin atu termasuk pekerja-pekerja kantin.

Sekali ada this group yang tanya kami, "kamu yang jaga checkpoint for sprint maths kah?"

Ku jawap, "sprint maths, apakan tu?"

Manakala si Fakhrin menjawab, "apa tu?"

Merasakan yang kami ani bangang, so larilah durang atu dari kami demi mencari siapa sebenarnya yang menjaga checkpoint di kantin ani. Last-last kami panggil lah, kesian bah durang atu kesana kemari. Yang first group atu aku inda ingat apa dare kami. Tapi dare yang paling ku suka this two groups yang ahlinya terdiri dari seorang laki-laki dan tiga bibi-bini. Oleh kerana ada one guy, kami suruhlah ia propose his female members. But each with different style of proposal. Yang one group ani, laju ia menghabiskan dare kami. Nada masalah. Tapi yang the other group batah kami memujuk. Kami pajal jua, walaupun ia reluctant. Kalau inda ramai urang gerenti ia mau tu, ani di kantin kali ah. Kesian ku meliat eh muanya atu, tapi kami pajal jua. Hahahaha. Akhirnya selasaikannya jua darenya atu. So barutah durang dapat the question.

Masa the final group aku nada, pasal aku bejumpa sir Azlan kan bebincang pasal persembahan drama untuk CCA closing. So aku serahkan lah arah si Fakhrin dan a few PU2 lain yang join kami di kantin. Durang suruh that group to march around the canteen sambil menyanyi lagu Achai param pam pam. Hahahaha kacau eh, aku nada masa atu.

Patangnya aku menjaga checkpoint. Si Fakhrin balik, so baik jua ada si Afiq dan si Naq mendangani aku. Patang ani urang form 1 yang ikut.Tapi boring lah, pasal durang ani inda sporting bila aku dare durang. Padahal inda ramai urang di kantin patang atu. Adalah a few group yang sporting. Adalah dis group membersnya semua bini-bini, manja arahku! Kiut-miut lagi durang atu haha!! Namanya kanak-kanak kan. Soalan untuk form 1 ani memang payah bagi durang, ada dua group saja yang tejawab.

Cemani soalannya, "move 4 of the 12 matches to turn this hexagon into 3 equilateral triangles."
Kalau kamu kan mencuba menjawap mana saja kamu. The next post lah ku bagi jawapannya. Alum abis ni cerita sprint maths ku ani.Tunggu sambungannya....

2 comments:

aku jumpa..

http://www.learning-tree.org.uk/stickpuzzles/wheel_to_3_triangles.htm

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More