Your Thoughts


Friday, May 23, 2008

MP - Part 1


Aku masih alum ada idea kan membuat cerita naratif, iatah aku kan mengungkit kisah lama ani lagi. Kali ani aku kan berkongsi sedikit pengalaman sepanjang pelantikan ku sebagai Majlis Pelajar(MP) di sekulah tahun 2006-2007. Mula-mula aku sebenarnya nada niat kan jadi MP, tapi semua atu berubah lapas si Sam message aku yang Ck Harisah kan bejumpa aku. Ia kan bejumpa aku pasal kan menawarkan jawatan MP. Masa aku menerima message atu, aku siuk-siuk sudah dalam bas dalam perjalanan balik ke rumah. Syabas aku ah. Jadi ku reply lah si Sam yang aku balik sudah. Sekali di reply nya balik, "Kau mau kah inda jadi MP"? Soalan cepumas ni. Lapas memikirkan pros and cons jadi MP, aku pun menerima saja. Bukannya teruk banar jadi MP ani.

Selesai hari perlantikan rasmi, maka bermulalah jawatan ku sebagai MP. Meeting memang banyak kalau jadi MP ani. Kalau aku inda salah, meeting tiap-tiap hari Sabtu waktu patang di Lecture Theatre (kalau available). Mula-mula meeting, kami membincangkan tentang aktiviti-aktiviti yang akan kami jalankan sepanjang tahun atu bersama CK Harisah. Yang membincangkan atu banyaknya dari Heads MP pulang tu. Aku meliat saja hahaha.

Kalau kan jadi MP ani seseorang atu harus ada sikap tanggungjawab, dedikasi dan disiplin. Kerja harian yang biasa MP ani membuat adalah seperti mebuat announcement (pagi), patrol di sekeliling sekulah (patang), memeriksa kebersihan di kantin (breaktime and lunch). Untuk membuat keraja ani, ahli-ahli MP kana bahagikan lah into groups. Setiap group dengan kerajanya. Yang malar ku buat... announcement kali ganya hahahaha. Patrolling sama cleanliness atu jarang ku buat prasanku.

Selalunya dalam group ku yang membagi announcement ani, aku yang membaca doa tu. Tapi sebelum doa, lagu kebangsaan terlebih dahulu dimainkan. Masa membaca doa, tedangar tah tu suara ku yang lawa berkumandang di setiap kelas-kelas. Hahahaha. Lapas habis membaca doa, bebaris tah kami tu untuk membagi announcements. Sebelum membagi announcements mesti cakap cemani dulu tu:"Good morning to the principal, deputy principal, teachers and all students, today there are ___ annoucements".
Waktu membuat announcement ani pukul 7.20. Orang-orang yang kana tugaskan mesti hadir di admin sebelum waktu atu.

Patrolling pernah pulang ku mebuat, tapi inda banyaklah. Atupun kalau bedangan. Boring kaliah kalau sorang-sorang. Patrolling ani sanang saja. Kira macam roaming di sekeliling sekulah atu sambil mecatit apa-apa kegiatan yang melanggar undang-undang sekulah. Sepanjang aku patrolling, inda pulang pernah ke tejumpa yang macamatu. Yang ku catit selalunya, kelas yang inda menutup kipasnya, inda menutup tingkapnya dan vandalism. Nada kegiatan yang hardcore pernah ku jumpa, yang softcore ganya. Hahahahaha. Lain lah macam si Ren Fah yang secara inda sengaja menemui sesuatu yang mengejutkan. Hahahaha, kami-kami ganya tau tu apa yang dijumpainya atu.

Keraja kami akan bertambah kalau ada aktiviti-aktiviti besar yang akan kami jalankan. Contohnya: Family Day, MS Anti-Drugs Ultimate Challenge, MS Anti-drugs exhibition di The Mall, Sambutan Hari Raya dan sebagainya. Yang selalu ku kerajakan, membuat banner kali. Bukan pulang aku yang membuat banner atu. Urang lain lah yang membuat. Aku mewarna saja. Selain membuat banner ada jualah keraja lain yang ku buat, contohnya menyusun kerusi, menyusun meja, mengangkat p.a system, mengangkat projektor, mengangkat equipments dan yang sebagainya. Yang simple-simple saja bah. Tapi yang paling siuk time membuat drama untuk Sambutan Hari Rayalah. Datin EP, the bodyguards & Agent 007 poin paip. Hahahahaha.. Kenangan eh..


0 comments:

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More