Your Thoughts


Tuesday, April 28, 2009

Setahun Jagung

Masa aku kehabisan idea untuk menyambung cerita 'my term break', i decided to scheme through post ku yang lama-lama. And aku realised one thing. Cerita ku yang mula-mula arah blog ani aku post on 27/4/08. A year ago jua tu. Sekali aku teringat, blog ku yang mula-mula bukan di blogspot sebenarnya, tapi di friendster. So aku pun log in arah friendster ku yang behabuk sudah pasal lama inda bepakai. Aku pun check the date masa aku mula-mula blogging. Lapas ku check on 11/3/08 rupanya aku start blogging. Masa birthday adiku tu.

Kalau kamu yang follow this blog dari awal sudah, maybe kamu ingat the first story yang ku contribute ialah cerita pasal Si Tanggang. Ceritanya atu fictional saja tu ah. Inda kena-mengena sama cerita Si Tanggang yang kamu baca atau dangar dari datu nini kamu haha.

So kamu mau tau cemana bulih blog "Boredom Bin" ani start?? Banar kamu mau tau? Kalau kamu mau tau, belanja aku teh tarik dulu haha. Nada deh, beibun saja ku tu. Tapi kalau mau belanja bulih jua. Kalau kan belanja teh tarik, balikan tarus aku Fisherman's Friends. Apple & Cinnamon flavor please haha.

Ok cemani ceritanya: Back in 2001, masa aku form 1 di MS (time aku kiyut-miyut. Masa ani kiyut jua masihlah haha), each students ada kana bagi school diary. The purpose of diary atu of courselah untuk take note anything yang useful. Tapi aku ani lain tia pulang. Habis diary atu ku conteng-conteng. Syabasss eh. Inda jua salah guna lah hahaha. Sekali sudah naik form 2, i took it to the next level. Selain conteng-conteng, aku buat cerita-cerita dalam diary atu. Lapas atu suruh kawan-kawanku baca. Syabasss. Antah, somehow durang tepakai cerita-cerita ku atu. Padahal inda jua cali banar haha.

So the next few years, aku teruskan saja habitku menulis cerita dalam school diary. Syabasss, syabasss.... Until 2005 i stopped writing, pasal school diary inda lagi kana distribute. School diary sudah kana ganti ulih post diary. Tapi the school diaries yang berisi dengan cerita-ceritaku masih lagi tersimpan somewhere dalam rumahku except yang 2003 diary. Yang atu kana simpan ulih kawanku, si Azimah hehe. Tepakai banar ia haha =p

Sekali in 2006... kalau aku inda salah lah ah, a good friend of mine, si Wafi suggest aku supaya share cerita-cerita yang ku tulis ku atu arah blog. Aku cakap Insya-allah ada nanti tu. So the suggestion atu balik-balik dikemukakan ulih si Wafi dari tahun ke tahun arah ku. Sampailah 2008, masa wall-to-wall facebook ku sama si Wafi yang sparked my interest into blogging:


*kalau kamu penyibuk, click saja the image to enlarge. Oh, btw baca dari bawah ke atas.*

So the rest they say is history haha. Since masa atu aku jobless berabis pasal baru habis sekulah, so why not buat blog. At least begarak jua utakku kan daripada mengasuh parut saja haha.

The first few posts aku buat fictional short story (ada yang ku ambil dari diary ku). And then lahir character Detective Zack. Aku inda ingat cemana bulih ada Detective Zack atu, sampai ada seriesnya sendiri ani bah haha. Lapas atu aku share funny experiences ku. Yang paling famous cerita Seluar haha. Cali banar cerita atu.

Lapas atu people start reading my blog. Mostly my friends saja lah yang membaca. I know durang pun jobless sebenarnya hahaha=p Yatah at least blog ku ani dapat entertain durang sikit.

So apa trademark blog ku ani? Kalau kamu notice each story ku endingnya mesti ada twist. Something yang kamu inda expect. So kirakan aku mau readers ku fikir cemani lah lapas baca endingnya: "Ohhhh paluiii! Ku pikir apa, rupanya 'ani'...", "Hahahaha ceh saspen pikir apa tadi!!", "Membari sasak eh. Ku pikir tah apa tadi! haha!" and etc, etc. Syabasss.

Siuk jua blogging ani ah. Its not addictive pulang bagiku. The hardest thing to do bagiku, of courselah mencari idea. Selalunya cara ku cari idea, fikir dulu cemana endingnya. Lapas atu, baru fikir isinya. Mostly my ideas timbul before aku tidur haha.

So far masa ani 100++ sudah cerita ku. Insya-allah, I'll try to keep this blog alive for the years to come. I hope kamu semua enjoy semua cerita-cerita ku yang selama ani ku post. Kalau inda siuk, ampun beribu ampun sembah patik harap diampun tah ku tu haha.

Cerita 'My term break' pun kan habis tia sudah. Lapas atu aku cuba buatlah cerita yang di-propose ulih si Ruj. Special request tu buii haha.

Bah, thank you ah pasal membaca blog ku ani. Nanti ku belanja kamu teh tarik. Tapi eksenku! =p

Happy belated 1st birthday Boredom Bin =p


0 comments:

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More