Your Thoughts


Monday, January 5, 2009

Wanted and Hunted

Aku berhenti setelah berlari tanpa henti-henti. Lalah ku nyamu. Sasak napas ulihnya bah. Gayanya aku ani memang nada harapan untuk jadi sebagai seorang pelari jarak jauh. Mun baru tiga minit belusir sudah kepisan. Apa lagi kalau dua jam belusir non-stop.

Balik-balik ku peratikan ke belakang untuk memastikan makhluk durjana yang menguyungku tadi nada di belakang. Makhluk durjana yang ku maksudkan atu ialah pulis. Dari tadi durang menguyungku tapi masih alum berjaya menangkapku. Kroni-kroni ku yang lain habis kana tangkap sudah ulih durang. So, tinggalah aku seorang saja. Masalahnya, pulis yang menguyungku ani bukannya seorang. Tapi 5 urang. Susah ini macam.

Karing lihir ku eh. Kalau masa ani ada extra joss atau kuku bima kan bisai. Baru bertenaga balik. Kan minum Relentless, inda tia jua ada bejual di Brunei. Kan singgah ke kadai inda jua dapat. Yang ku liat ampir-ampir ani kadai bejual kain sama kadai bejual DVD cetak rompak jua ganya. Inda apalah. Talan air liur saja.

"Eh rileks ni?"tiba-tiba seseorang menegurku tanpa membagi salam. Kebeliangan ku eh.

Suara atu adalah kepunyaan salah seorang polis yang menguyung ku. Sebelum tangannya menggapai tubuhku, aku bertindak lebih pantas dengan mengambil langkah seribu. Sungguhpun aku lalah masa atu, ku kuatkan semangat ku untuk belari. Entah berapa liter aying paluh sudah keluar dari celah-celah ketiak ku yang bebulu halus ani. Alum lagi dicampur semua paluh yang keluar dari sweat pores yang ada di setiap pelusuk badan ku ani. Kalau perkara ani berterusan, bulih mati dehydration ni aku ani. Biar tia, aku lebih rela mati dari ditangkap oleh pulis-pulis yang brengsek ani.

"Mana kau mau lari?"Tiba-tiba seorang lagi pulis muncul dihadapanku sambil mem-block laluanku. Dengan kekuatan 1000 ekor samut, aku pun melanggarnya tanpa sebarang belas kasihan. Maka ia pun jatuh terjelupuk ke tanah.

"Uy, mati kau sudah pulis?"aku sampat bertanya arahnya.

"Alum,"jawabnya.

"Bah, selamat. Aku kan menyambung larianku dulu."

Maka aku pun menyambung larian ku yang usulnya nada noktah. Selagi aku alum tertangkap, selagi atu durang menguyungku. Walau dimana sekalipun aku betapuk, kejumpahan jua durang. Payah eh cemani ani.

Sebagai seorang yang kana hunted, menoleh kebelakang atu kira sikap semulajadi sudah tu. Yatah, bila ku toleh kebelakang rupanya kelima-lima pulis yang menguyungku sudah berada di belakang. Bila mendapat tahu bad news atu, aku pun menguatkan semangatku untuk belari lebih pantas lagi. Kalau bulih tah dapat belusir macam Usain Bolt.

Malangnya, satu perkara yang andang sudah ku expect dari awal tadi berlaku ke atasku. Kedua-dua kaki ku ter-cramp. Dan aku pun terjatuh. Kejang bah kaki ku ah. Mana dapat belusir lagi ni. Tapi, aku masih alum mau mengalah. Aku pun mengheret badanku kedapan menggunakan kedua-dua tanganku.

"Bah, adangtah kan escape. Kalah tah kau sudah tu,"salah seorang pulis atu berkata kepadaku.

"Eh, kau ani. Mengalih kami membubut kau jauh-jauh. Banar-banar jua kau main CARAH PULIS ani sampai belusir sejauh 6 kilometer,"ujar seorang lagi pulis yang sebenarnya merupakan kawan sekelasku di sekulah.

"Haha sorry yo. Aku ani kadang-kadang over sikit. Yang talurnya, kamu ani sanggup jua membubut aku sampai jauh-jauh,"balasku."Bah karang tah lagi bekunyanyang. Luruskan dulu kaki ku yang cramp ah. Sakit!!"

Maka cematulah berakhirnya main carah pulis kami. Isuk-isuk main carah lain pulang. Carah duduk, carah kaki, carah tapuk, carah ais dan segala carah-carahan yang wujud di Brunei ani.

0 comments:

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More