Your Thoughts


Monday, July 28, 2008

Sembahyang

I am still struggling to continue my 007.5 series. Alum ada idea bernas. To my 007.5 fans, sorry ah keeping you guys waiting.. Supaya kamu inda boring, aku kan share lagi another kisah benar yang terjadi masa Raya tahun lapas.

*****
Aku inda ingat exact datenya. Samaada hujung bulan Oktober atau awal bulan November lah. Pokoknya, time raya lah lakat. Bukan raya haji ah, tapi raya puasa. Indakan kamu inda paham. Sungguhpun masih alum abis exam A-Level, tapi mood beraya atu masih ada. Biasalah, setahun hanya sekali. Eh, salah, tiga kali. Pasal apa tiga kali? Pasal dalam setahun atu ada Hari Raya Haji, Hari Raya Puasa dan Tahun Baru Cina a.k.a Hari Raya Cina.

Hari atu si Yuria melagau ke rumahnya. Ada open house. Makan pree lah, siapa jua inda mau menulak pelawaannya atu. Si Zul jadi pak supir hari atu. Aku, abang Ai, Sam & si Fakri menumpang keritanya. Maka kami urang-urang bujang ani pun bertandanglah ke rumah si Yur. Sampai disana kami tejumpa si Fee, si Tifa, si Yati dan si Haikal. Siuk-siuk bekaraoke durang ani.

Datang kesana eksyen-eksyen lah duduk dulu. Padahal dalam hati kan makan tu. Tunggu host menjemput bah. Iatah namanya tata-susila tu. Sudah kana lagau, barutah kami makan. Tapi aku inda makan banyak pasal aku tau banyak lagi rumah urang kan kami 'serang'. Lapas ke rumah si Yur, kami pun melanggar rumah si Nad since rumahnya berhampiran dengan rumah si Yur. Si Yur pun ikut jua, meninggalkan rumahnya yang sedang open house. Since si Yur ikut, ertinya si Fee, si Yati, si Tifa & si Haikal pun ikut jualah. Indakan abisdia atu ditinggalkan. Karang galat-galatan tia.

Si Nad nampaknya inda tekajut dengan kedatangan kami. Pasal kami menelipun ia udah, sebab atu ia inda tekajut. Taulah kamu tu bahapa kami disana. Malas ku kan meng-explain balik-balik. Namanya beraya kan. Seterusnya destinasi kami ke rumah si Yati. Rutin yang sama jua dirumahnya. Makan dan minum... Dan begambar jua, sikit lagi ku lupa. Masa hari raya ani, inda sah kalau inda ber-vaining.

Lapas bersukaria di rumah si Yati, kami pun ke rimba. Bukan hutan ah. Kampung Rimba bah... Paham-pahamlah. Di Rimba ani kami beraya ke rumah si Fattahah. Parut ani yang semakin kambung, akan dikambungi lagi. Apa bulih buat kan, sudah namanya rezeki. Rezeki jangan ditolak, bala jangan di cari.

Di rumah si Fattahah ani, kami menikmati hidangan yang nyaman-nyaman(sia-sia pun). Ditambah lagi dengan susu kacang home-madenya. Atu baru betambah selera nah. Waktu atu dalam pukul lima sudah, iatah kami yang pria-pria (exclude si Haikal, pasal ia balik sudah) ani behajat kan sembahyang asar. Miskipun kan besukaria, sembahyang atu jangan ditinggalkan.

Maka si Fattahah pun membawa kami ke bilik sembahyangnya. Aku yang mula-mula berwudhu'. Selasai mengambil air sembahyang aku pun ke bilik yang ditunjukkan ulih si Fattahah. Ku liat arah lantai atu ada tikar sembahyang kana urak ulih si Fattahah tadi. Lalu tanpa was-was, aku pun sembahyang mengikut arah dimana kubah be-design dalam tikar sembahyang atu menuju.

Sedang aku masih membaca Al-Fatihah rakaat pertama atu, tiba-tiba si Ai keluar dari jamban lapas berwudhu.

"Eh, Mil lurus kah kiblat mu atu?"tagur si Ai arahku, walaupun ia tau aku masih sembahyang. Baru tah timbul ragu-ragu ku lapas ia menagur aku atu. Syabas!

"Salah kah?"balasku. Beranti tarus bah sembahyang eh.

Sekali kami lagau lah si Fattahah, betanya lurus kah inda kiblat ku atu. Banar bah salah kiblat ku ah. Ia atu mengurak tikar atu supaya dapat dua urang be-share. Hahaha bukan untuk sembahyang seorang. Syabas aku atu!!

Sekali nya si Fattahah arah si Ai,"Mengapa inda kau biarkan si Mil ani tadi sembahyang saja sampai tahyat akhir?"

HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA. Atu Syabas tu!



Cousin ku yang masih damit ani lurus kah inda kiblatnya ni.Hmmmm.. tapi mun alum mengambil air sembahyang masih jua inda sah hahaha

0 comments:

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More