Your Thoughts


Wednesday, August 26, 2009

MSN part 5

Si Azizan pun menurunkan cermin keretanya. Rupa-rupanya orang yang mengetuk tadi tidak lain dan tidak bukan ialah si Ji Golo, yang sedang berdiri-diri di luar sambil memegang payung yang kana bagi free bersempena dengan Hari Kebangsaan Brunei yang ke 22 tahun 2006.

"Bro, wallet mu ketinggalan arah mija ah. Baik jua ku teliat. Nah,"ujar si Ji Golo, menatap wajah si Azizan dengan penuh kerisauan.

Tanpa mengucapkan tengkiu kepada si Ji Golo, si Azizan dengan tangan yang terketar-ketar, menerima balik walletnya yang tertinggal tersebut.

"Bro, ok kau? Merah padam mua mu ah. Inda jua panas perasanku hari ani. Hujan jua ni,"tegur si Ji Golo yang perasan akan wajah kawannya yang begitu merah padam.

"Awu ok ku... Mengalih ku kali... Bah Ji, kan balik ku dulu eh,"jawab si Azizan dengan inda bersemangat.

"...Bah, if anything, give me a call saja ah. Assalamualaikum."

Setelah menjawab salam yang diberikan, si Azizan pun memulakan perjalanannya balik ke rumah manakala si Ji Golo kembali semula ke Haji Gillien's Cafe untuk meluangkan "quality time" nya dengan bakal tunangnya, si Nurul. Kanchangggg.

Semasa perjalanan balik, si Azizan masih lagi memikirkan peristiwa yang berlaku sebentar tadi. Nampaknya si Azizan masih belum dapat melupakan si Maria. Ngilu dadanya masa meliat si Maria sedang bermesra dengan jejaka yang inda dikenalinya atu. Bukan saja ngilu, malah perit, sakit dan pedih turut dirasainya. Cematulah betapa sengsaranya rasa si Azizan.

Lagu "Cinta ini membunuhku" nyanyian D'Masiv yang diputarkan di radio menambahkan lagi rasa pedih di hati.

"Mati eh deejay ani. Asal ku dilanda kejiwangan, kau mainkan jua lagu jiwang,"rungut si Azizan sambil menutup radionya.

Setelah radionya ditutup, suasana di dalam keretanya menjadi sunyi. Maka dikala kesunyian tersebut, teringatlah ia kembali akan memorinya yang penuh romantis bersama si Maria sampai mengalahkan kisah cinta Romeo & Juliet. Mati eh, membari gali mendangar.

Si Azizan masih ingat saat pertama dia betemu dengan si Maria. Mereka pertama kali bertentangan mata semasa majlis persandingan nini lakinya dengan bininya yang ke empat. Kanchangggg nini si Azizan atu. Si Maria merupakan sahabat baik kepada bini muda yang baru dikahwini oleh nini laki si Azizan. Kelurusan pada ketika atu si Azizan baru jua putus cinta sama amah Filipin kepunyaan jiran sebalah rumahnya. Begitu juga dengan si Maria yang baru break-up dengan bos tempatnya bekeraja. Jadinya, dua-dua lah single pada masa atu.

Untuk dipendekkan cerita, terjumpalah durang berdua atu semasa menapau penyaram lapas majlis persandingan selesai dilangsungkan. Oleh kerana ternampak penyaram atu tinggal satu, si Azizan pun apa lagi, kan menyimbat lah sebuting. Tapi nampaknya bukan saja ia seorang yang berminat. Di saatnya kan mengambil penyaram atu, ada sebuah tangan yang berkulit gebu lagi menawan yang mengambilnya terlebih dahulu. Si Azizan pun melihat si empunya tangan atu dan terlihatlah ia akan keayuan si Maria. Hati si Azizan tarus cair macam ais yang kana jamur. Falling in love sullllnya. Maka dari sana, paham-pahamlah kamu. Bermula tia kisah cinta durang atu.

Mengingatkan perkara atu membuatkan si Azizan sebak di dada. Ingin saja ia menangis, tapi aying matanya malu-maluan kan keluar. Maka, dilupakannya saja niatnya atu. Pada masa atu hujan masih lagi turun. Tapi indalah seberapa lebat macam tadi.

Selang beberapa minit kemudian sampailah si Azizan ke rumahnya. Semasa hendak meletakkan keretanya, dia terlihat sebuah kereta Mercedez sedang parking di hadapan rumahnya.

"Siapa lagi datang ani?"si Azizan bertanya.

Bersambung...

0 comments:

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More