Your Thoughts


Sunday, August 9, 2009

MSN part 1

Di waktu petang yang hangat amat sehingga boleh membuatkan ketiak seseorang atu basah berpeluh dengan deras, ada kelihatan seorang pria sedang mengupi sorang-sorang di Haji Gillien's Cafe. Raut wajahnya kelihatan inda berapa happy, seolah-olah hatinya sedang dilanda gundah-gulana. Sungguhpun cematu, pemuda yang bernama Azizan Abdul Razak tersebut nampaknya enjoy dengan teh tarik Sri Lanka yang sedang diminumnya.

Selang beberapa minit kemudian ada lagi seorang pria turut join mengupi dengannya. Pria tersebut merupakan kawan karib si Azizan sejak kindergarten 1. Namanya Haji Golo. Atau pindiknya, Ji Golo. Sungguhpun sebutan namanya seperti Gigolo, Haji Golo bukannya seorang Gigolo. Dia adalah seorang imam bertauliah di kampung Tanjung Maya.

"Wassup bro. Apa ada kau melagau aku mengupi ani?"tegur si Ji Golo sebaik saja sampai ke tempat duduk si Azizan sedang mengupi.

"Duduk dulu Ji. Ada kan ku ceritakan arahmu ni. Bah order tia dulu minumanmu, aku belanja ni,"balas si Azizan.

Kemudian si Ji Golo pun melagau pelayan bini-bini Indonesia yang manis dan mengancam yang bekeraja disana untuk memesan ordernya.

"Neng, Neslo panas satu ah,"pinta si Ji Golo sambil menatap pelayan Indonesia tersebut dari ujung rambut sampai ke ujung kaki. Pandai menggatal jua pak imamnya ani. Tapi inda apalah menggatal, pasal Ji Golo ani pun masih jua bujang. Tapi begirlfriend pulang sudah. Mencari spare part sullllnya pak imamnya ani. Kanchangg.

Setelah pelayan tersebut mengambil order si Ji Golo dan berlalu pergi, si Azizan pun mula membuka mulutnya untuk becerita. Rupa-rupanya si Azizan ani baru break-up dengan girlfriendnya, si Maria. Padantah inda berapa happy usulnya. Baru putus cinta rupanya.

"Ah, break-up? Cemana bulih atu?"tanya si Ji Golo yang usulnya kebeliangan mendangar cerita si Azizan.

"Pasal aku lupa birthday mamanya kelmarin. Sekali di dumpnya tah ku tarus. Sekadar jua tu.. Palui banar!!"rungut si Azizan.

Mendengarkan cerita sedih dari kawan karibnya atu, Ji Golo cuba membantu dengan memberi kata-kata semangat dan nasihat kepadanya.

"Sabar saja tah bro, ada hikmahnya tu. Lagipun, ikan di laut bukannya seikung. Banyak yang bulih kau pancing. Asal saja kau pandai memancing,"ujar si Ji Golo sambil berkias.

Meskipun si Azizan inda dapat menangkap makna kiasan yang diungkapkan ulih si Ji Golo, ia tahu kawan karibnya atu sedang membagi kata-kata semangat kepadanya.
Maka dengan atu, rasa gundah-gulana di hati si Azizan pun kian pudar. Si Azizan berasa beruntung kerana mempunyai seorang sahabat yang amat awesome.

"Kau apa macam eh? Bila tah kan ke jinjang pelamin sama si manis mu atu?"tanya si Azizan sambil melagau pelayan untuk mengorder teh tariknya yang ke sebelas.

"Si manis ku? Si Nurul kah? Haha. Insya-allah kalau nada aral melintang, bulan dapat ku betunang sama si Nurulku atu. Ada ku melagau kau tu nanti mun jadi,"jawab si Ji Golo sambil menggaru-garu batang hidungnya.

Mendangar berita dari kawan karibnya atu, si Azizan turut berasa gembira. Betambah lagi seorang yang kan mengikat tali pertunangan. Kadang-kadang ia pun terfikir bilakah sampai gilirannya nanti. Sudah banyak bini-bini yang di datenya, tapi semuanya berakhir dengan kegagalan. Belum sampai jodohnya kali.

Setelah berjam-jam mengupi di Haji Gillien's Cafe, kedua-dua sahabat tersebut pun pulang ke rumah masing-masing. Dalam perjalanan balik, lagu "Kenangan Terindah" nyanyian Samsons sedang berkumandang. Maka terkenang lah si Azizan akan ex-girlfriendnya. Takut terbawa-bawa dengan emosinya, si Azizan pun menutup terus radio di keretanya.

Sesudah sampai ke rumah, si Azizan melihat ibunya sedang bekaraoke di ruang tamu.

"Eh ma, bekaraoke kita? Inda membawa-bawa ni. Lagu apa kita nyanyi ah?"tanya si Azizan.

"Lagu Samsons. Kenangan terindah. Bah, mau join menyanyi sama mama?"jawab ibunya sambil menekan-nekan remote control DVDnya.

"Errr... jangan tah kali ma,"si Azizan mengubah fikirannya sebaik saja mendapati ibunya ingin menyanyi lagu kenangan terindah."Mengapa tia tiba-tiba semua urang kan menyanyi lagu kenangan terindah ani. Macam tau-tau saja aku bagas putus cinta,"ujar si Azizan dalam hati.

Dengan perasaan yang bercampur-baur, si Azizan pun pergi ke biliknya. Dia pun merebahkan dirinya ke atas katil dan berangan-angan seketika. Selang beberapa minit kemudian dia pun berdiri semula dan pergi ke meja kerjanya untuk membuka laptopnya dan sign-in ke akaun Windows Live Messengernya. Statusnya yang online diubahnya menjadi "away". Setelah itu dia pun kembali merebahkan dirinya ke atas katil.

Tiba-tiba ada orang memberikannya nudge. Dia pun bingkas bangun semula untuk memeriksa siapa yang telah memberikan nudge tersebut.

Bersambung...

0 comments:

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More