Your Thoughts


Monday, August 3, 2009

Menyingkap Kain Sarung: Poklen Siri 3

Assalamualaikum dan salam bahagia kepada tuan-tuan dan puan-puan sekalian. Alhamdulillah, bersua kita lagi dalam sebuah edisi Menyingkap Kain Sarung, rancangan favourite no. 2 anda di stesen favourite no. 20 anda. Apa khabar anda sekalian pada malam ini? Harap-harap anda semua berada dalam keadaan sihat-walafiat dan dikurniakan dengan tenaga batin yang hebat. Kalau sakit, isuk pagi bulih jumpa Doktor. Jangan malam ani. Inda kuasa bejaur masa malam-malam. Kalau desperate jua kan bejumpa doktor, telefon saja ambulans.

Malam ini saya, Haji Kamis, alhamdulillah, masih berpeluang mejadi hos bagi rancangan yang tidak pernah mendapat award ini meskipun balik-balik jadi rancangan favourite no. 2 oleh orang-orang Brunei. Untuk pengetahuan anda, Haji Jumat ketika ini masih bekurung dirumah pasal kana jangkitan H1N1 manakala Haji Sabtu masih enjoy di KL sama ex-girlfriendnya yang baru kelmarin kawin.

Baiklah, tanpa membuang masa, rancangan Menyingkap Kain Sarung kali ini akan meneruskan siri Poklen yang alum pandai abis-abisnya dari dua minggu lapas. Pada siri 1 dan siri 2, usaha krew kami untuk mencari definisi poklen sentiasa menemui jalan buntu. Sungguhpun begitu, kami berjaya mengenal pasti beberapa ciri-ciri yang berkait rapat dengan poklen melalui hasil kajian buntu kami. Yang pertama: poklen dikaitkan dengan remaja yang tidak pandai berfesyen. Dan yang kedua: poklen dikatakan menggunakan bahasa mereka sendiri dalam dunia online. Tetapi kami masih belum berpuas hati kerana kami berpendapat kedua-dua ciri-ciri tersebut tidak semestinya membuatkan seseorang itu poklen. Dalam meneruskan kajian kami, kami meminta bantuan dari Jimmy sekali lagi.

Malangnya Jimmy enggan bekerjasama dengan krew kami lagi kerana dia tidak berpuas hati dengan bayaran yang kami berikan. Nasi katok 2 bungkus yang selalu kami balikan untuknya nampaknya inda mencukupi dengan nafsu parutnya. Adakah patut ia mau nasi katok 7 bungkus. Mana kami mampu tu. Walaupun badannya kurus mengalahkan lidi, tapi nafsu makannya basar macam king kong.

Oleh kerana Jimmy keberatan untuk membantu kami, kami pun beralih kepada seorang lagi remaja yang dikatakan pakar dalam hal-hal kepoklenan. Beliau dikenali sebagai Pak Gombrong dan tinggal disebalah rumah Makcik Joyah yang bekerja sebagai penuang kupi bagi krew rancangan Menyingkap Kain Sarung. Pak Gombrong meminta nama sebenarnya dirahsiakan, kerana menurutnya kalau nama sebenarnya dipakai, maka akan hilanglah kekacakkan dalam dirinya.

Baiklah tanpa membuang masa, sekarang mari kita saksikan sesi temuramah kami dengan Pak Gombrong:

***
Krew: Assalamualaikum Mil..

Pak Gombrong (PG): Oiiii, jangan sabut namaku. By the way, waalaikumsalam.

krew: Eh sorry Pak Gombrong... Bah, silakan tah memberi pendapat Pak Gombrong mengenai poklen ani. Kami merakam ni.

PG: Muaku cemana? Hensem ah?

krew: Awu, hensem. Kalah Robert Pattinson.

PG: Terima kaseyyyy!! Kalah Robert Pattinson ah. I like your style. Anyway... Pasal poklen ani... Aku ani inda pulang pakar jua ni. Macam-macam pulang ku dangar pasal poklen ani.. Ada yang cakap durang ani bida kalau berfesyen. Ada yang cakap durang ani selalu cakap AHakZ, AI LAIK TOH & WaWaWa. Ada yang cakap durang ani suka shuffle di Mall Gadong. Ada yang cakap durang ani asal dari Kampung Aying. Ada yang cakap durang ani suka vandalisme. Secara jujurnya, aku kurang senang sama beberapa stereotype yang diberikan arah poklen atu. Poklen asal dari kampung aying? Siapa berucap ah. Seolah-olah macam mencaci heritage sendiri. Most of us asal dari kampung aying. Aku pun asal dari kampung aying. Poklen lah kali ni aku ani?! Ah? Ah? Ah?

Krew: Eh chill Pak Gombrong eh. Ke jiwa jua.

PG: Sorry eh.. Aku ani andangnya emosi kalau bekurapak. Bukannya apa, kadang-kadang aku inda suka urang kitani mengucap poklen ani. Poklen atu urang Brunei jua tu. Kirakan macam mengucap bangsa kitani sendiri jua tu... Kalau menagur atau mengkritik, dapat lah ku terima.. Tapi kalau mengucap labih-labih atu yang inda dapat diterima tu...

Krew: Wowww, heavy jua kau ani..

PG: Mestilah... Secara jujur, aku inda pulang berapa sanang dengan "poklen" ani jua. Tapi aku indalah banci arah durang. Asal saja durang inda mengacau aku. Kalau durang bahagia, aku pun bahagia jua. Biar tia durang bahagia dengan cara pakaian & bahasa durang atu. Tapi yang sebenarnya kan, kitani semua ani andang poklen jua bah. Cuba kamu imagine, masa kitani meliat urang, maybe kitani ucap ia atu poklen. Tapi dalam matanya, maybe ia ucap kitani ani poklen. So, bagiku "Poklen is in the eye of the beholder" bah.

Krew: Poklen is in the eye of the beholder. Bisai. I like your style.

PG: You like? I also like. Niceee.

Krew: I like hahaha. Bukan jua Pak Gombrong, tau kau dari mana asal perkataan poklen ani?

PG: Yang atu inda ku tau ah. Cuba kamu aga arah pusat sejarah di bandar.

Krew: Kalau cematu, atu tah saja kali. Terima kasih di atas pendapat mu atu Pak. Dapat jua membuka mata kami sedikit pasal isu kepoklenan ani.

PG: Ok tu, no problem.

***
Sungguhpun jawapan Pak Gombrong agak melarat-melarat, kami dapat menangkap mesej yang cuba disampaikan olehnya. Melalui temubual tersebut, kami mendapat tahu poklen merupakan sebuah stereotype yang sering dilabelkan kepada remaja-remaja Brunei.

Saya cukup suka dengan quotenya yang berbunyi "Poklen is in the eye of the beholder". Memang ada sedikit kebenaran di dalam quote tersebut. Kita mungkin adalah seorang poklen dimata sesetengah orang.

Maka dengan itu, saya akhiri rancangan Menyingkap Kain Sarung. Assalamualaikum dan "jangan biarkan kain sarung anda disingkap sesuka hati". Insya-allah kita akan bertemu lagi pada episod yang akan datang dengan topik yang berlainan. Sekian, terima kasih. Dan akhir sekali, jangan lupa: "Poklen is in the eye of the beholder!" I like hahaha.

0 comments:

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More