Your Thoughts


Tuesday, August 18, 2009

MSN part 3

Dengan perasaan yang inda bersemangat dan lemah-longlai, si Azizan pun memaksa dirinya untuk bangkit dari katilnya dan mengheret dirinya ke muka pintu biliknya. Kemudian sambil menggosok-gosok matanya yang bertaie, dia pun memusing tombol pintunya dan membukanya dengan luas.

"Ah, kita ma. Saspen jua eh. Alum kita tidur rupanya... Bah, masuk tah ke dalam. Jangantah malu-malu, buat macam rumah sendiri,"ujar si Azizan sebaik saja melihat ibunya yang sedang berdiri di luar biliknya.

"Ih kau ani, andang rumah ku jua ni. Anu, mama kan becakap sekajap sama kau. Di bilik tamu bisai ku bepadah kali,"balas ibunya sambil memegang lengan kiri si Azizan dan mengheretnya ke ruang tamu.

Tanpa kerelaan hatinya, si Azizan pun mengikut sahaja kehendak ibunya atu.

Setelah duduk di ruang tamu, ibunya pun mula bersuara,"anubah, tadi si Ji Golo menelipun handphone mama. Katanya kau baru putus sama si Maria. Banar kah tu?"

Mendengar soalan ibunya atu, si Azizan terdiam seketika dan menundukkan mukanya sambil menggaru-garu belakang kepalanya. Kedapatan sullllnya.

"Kurang asam kau Ji Golo. Adakah kau ceritakan arah mamaku,"ucap si Azizan di dalam hati.

Oleh kerana terlajak sudah ibunya tahu, maka mahu inda mahu si Azizan terpaksalah menceritakan kesemuanya kepada ibunya.

"Sabar saja zan. Bukan tah jodohmu kali si Maria atu. Lagipun bejuritan ni bini-bini di Brunei ani. Kau atu anak mama paling hensem, sanang saja tu kau belurih,"nasihat ibunya yang cuba memberi semangat.

"Yakan ma? Aku anak kita paling hensem kan? Jangan cematu eh..,"jawab si Azizan yang kembang kempis lubang hidungnya setelah mendengar pujian dari ibunya tersebut.

"Baru puji sedikit, kambang tah kau sudah. Bah eh, akhir sudah ni. Mama ke bilik dulu, kecarian karang bapamu atu kan aku."

Lalu ibunya pun pergi meninggalkan si Azizan keseorangan di ruang tamu. Dia berasa lega sedikit setelah berbicara dengan ibunya. Pujian tinggi menggunung yang diberikan oleh ibunya tadi telah memberikannya semangat berkobar-kobar untuk mencari girlfriend baru. Kanchangggg. Ganya masalahnya, calon-calon atu belum ada.

Maka teringatlah ia akan si LittleCutieAngle, kenalan MSNnya. Di dalam benak fikirannya, mungkin sudah tiba masanya untuk mereka berdua bertemu muka setelah setahun berkenalan di MSN. Memikirkan perkara itu, si Azizan tersenyum kambing. Angan-angan sulllnya. Sambil-sambil tersenyum atu dia pun pergi kembali ke biliknya untuk melelapkan matanya yang dari tadi sudah kalat.

Pada keesokkan harinya, si Azizan bercadang untuk mengajak kawannya dari kindergarten 1, si Ji Golo untuk mengupi lagi bersama-sama di Haji Gillien's Cafe.

"Eh, bawa si manismu atu jua kalau ia free. Lama ku inda bejumpa kedia eh,"pesan si Azizan kepada si Ji Golo.

"Awu, karang ku menelipun si Nurul. Bah eh, see you later bro. Indaku dapat betelipun lama-lama ni. Urgent bro... Sakit parut ku ni, tekirit ku karang,"balas si Ji Golo.

Pada petangnya, sesudah habis bekerja, si Azizan pun pergi terus ke Haji Gillien's Cafe untuk menemui si Ji Golo & girlfriendnya, si Nurul, sepertimana yang telah dijanjikan. Setibanya dia disana, rupa-rupanya si Ji Golo & si Nurul sudah sampai lagi awal.

Maka bercerita-ceritalah durang disana sambil-sambil mengupi atu. Di dalam kesempatan atu, si Ji Golo pun membagitau lah tarus pasal majlis pertunangannya dengan si Nurul yang akan berlangsung pada bulan yang berikutnya.

Sedang durang bertiga atu enjoy mengupi, tiba-tiba ada sesuatu yang menarik perhatian si Azizan sehingga membuatkannya terberanti bercakap.

"Bro, ok kau?"tegur si Ji Golo sebaik saja sedar akan perubahan mood si Azizan.

Si Azizan terdiam sahaja, sambil matanya terpaku ke arah sesuatu.

bersambung...

0 comments:

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More