Your Thoughts


Sunday, October 11, 2009

Antara Dua Darjat Finale

Ayah si Zaiton pun berdiri dan tanpa disangka-sangka satu penampar singgah ke pipi si Zaiton. Si Zaitun jatuh tersungkur ke lantai. Aku kebengangan seketika. Hujan nada, ribut nada sekali tup tup si Zaiton kana tampar. Disaat aku cuba untuk membantu si Zaiton yang cuba berdiri balik, tiba-tiba aku tersungkur setelah terkena satu penumbuk yang muncul antah dari mana.

"Abang!! Jangan apa-apakan si Sudin. Ia inda bersalah dalam hal ani!!"teriak si Zaiton.

"Ia ani kan jadi adik ipar ku?Pfffttt!! Membari malu saja!!"balas lelaki tersebut yang merupakan abang si Zaiton.

Si Zaiton pun menghampiri aku yang masih ampai-ampai kepisan di lantai. Knock-out ku tarus lapas terkena tumbukan maut abang si Zaiton atu. Mungkin cemanitah rasanya lapas kana tumbuk oleh Mike Tyson.

"Zaiton, Kalau mencari boyfriend, cari yang bisai-bisai!! Ani ia?? Mengapa ia?? Banyak lagi yang bisai-bisai rupanya di luar atu,"ujar bapa si Zaiton dengan bengis.

Dengan suara yang lantang si Zaiton membalas balik kata-kata ayahnya dengan menyatakan ia cinta bana bana arahku. Melihat akan reaksi si Zaiton yang serba kurang ajar atu, bapanya tampak bersedia untuk memberi lagi sekali sebuah penampar ke arah anak daranya atu. Aku pun terus berdiri dan berlari sambil cuba menyelamatkan si Zaiton daripada kana tampar.

"Sudah, sudah!"tiba-tiba ibu si Zaiton bersuara. Kebeliangan tarus bapa si Zaiton akan teriakan bininya atu sampai tarus inda jadi menampar."Yang kita tau, kan menampar, kan menampar. Mun menampar nyamuk bisai jua. Ani anak kitani sendiri pun kan ditampar. Sudah kalah-kalahan, menampar. Bida jua eh,"sambung ibunya lagi.

Sesungguhnya bebelan dari ibu si Zaiton atu telah mengecutkan parut dan menungkalkan lakinya sampai ia inda mampu berbuat apa-apa. Abang si Zaiton pun turut terdiam. Atu baru girl power namanya.

Ibu si Zaiton pun menghampiri aku.

"Nak, auntie minta maap sekiranya kami menakutkan kau. Sebelum keadaan menjadi semakin buruk, auntie sarankan kau tinggalkan saja kami secepat yang mungkin. Lupakantah saja si Zaiton. Kamu dua orang inda mungkin akan dapat bersama selamanya..."ujar ibu si Zaiton sambil memegang kedua bahuku.

Sambil mendangar nasihat ibu si Zaiton atu, aku menoleh ke arah si Zaiton yang juga menoleh ke arah ku. Aku dapat melihat ia sudah mengalirkan air mata.

"Sebelum ku keluar dari rumah ani, izinkan aku berbicara sama si Zaiton sekajap,"pintaku ke arah ibu si Zaiton. Ibunya menganggukkan kepalanya dan aku pun mula berjalan menghampiri si Zaiton.

Untuk buat kali terakhir, aku memeluk si Zaiton dengan erat. Aku pun mula berbisik ke telinganya.

"Im sorry. Aku harap kau dapat someone yang lebih baik dari aku,"bisikku ke telinganya. Kemudian aku pun melepaskan pelukkanku, tapi si Zaiton seolah-olah inda mau melepaskan aku. Maka aku pun lagi sekali memeluknya buat kali terakhir. Memajal jua kali terakhirnya ani. Kemudian barutah si Zaiton melepaskan aku.

Aku pun berjalan keluar dari rumah si Zaiton sambil menahan sebak didada. Bukan saja sebak, ngilu dada bah ulihnya. Kalau diikutkan rasa, ingin saja ku menampar bapa si Zaiton yang sungguh kurang asam atu dan menerajang abang si Zaiton yang terlampau brengsek atu. Tapi ku lupakan saja niatku atu pasal aku indalah sebrutal cematu.

Sebaik saja aku menjejakkan kaki ke luar, hujan pun mula turun. Cis, mengapa asal orang gloomy, cuaca ani gloomy tia jua. Cliche banar. Maka aku pun berjalan pulang ke rumah sambil badanku dibasahi hujan yang barai-barai.

Setibanya aku dirumah, aku duduk disebalah si Ramlee yang sedang bersantai.

"So... Apatah tadi ah?"tanya si Ramlee memulakan bicara.

"Tadi?"tanyaku balik pura-pura inda tahu.

"Awubah tadi ah. Yang bejumpa bakal metua mu ah? Eksyen-eksyen tia inda tau kau ani."

Segala kesebakkan dan kengiluan di dada yang terkumpul tadi tiba-tiba melatup. Aku menangis tanpa terkawal. Kebeliangan si Ramlee tarus. Di dalam kepanikkan si Ramlee cuba mendiamkan aku.

Setelah beberapa cobaan, si Ramlee pun berjaya memberantikan tangisanku. Dan aku pun mula menceritakan semuanya kepadanya.

"Ramlee, minta maap ku kalau menyusahkan kau. Frust berabis ku ni,"ujarku.

"Ok tu yo. Yatah gunanya kawan tu. Yang banarnya din.. Sejakmu berkawan sama si Zaiton atu, aku andang dari dulu sudah tau hubunganmu sama kedia atu inda berkekalan lama. Tapi ku liat kau bahagia sama ia, so aku biarkan saja,"jawab si Ramlee.

"Mengapa kau bercakap cematu?"

"Kitani ani ANJING. Si Zaiton atu KUCING. ANJING dan KUCING inda mungkin dapat jadi laki bini. Darjat kitani berbeza. Spisis pun berbeza jua."

Sesungguhnya aku kurang setuju dengan kata-kata si Ramlee. Apa salahnya kalau aku sebagai seekor ANJING ada bini seekor KUCING? Kalau sudah suka sama suka, inda kan dihalang. Sesungguhnya ani satu diskriminasi.


Sekian saja dahulu. Terima kasih kerana sudi membaca kisah hidupku yang malang ani.

Yang benar,
Sudin sang anjing .

0 comments:

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More